In For the Record: Staging Realities wordt aan de hand van actuele voorbeelden stilgestaan bij de rol van set-, decor- en podiumontwerp in de totstandkoming en verspreiding van videoclips en live-events zoals concerten. Het gesprek gaat over de manier waarop videomakers ruimtelijke technieken toepassen om een werkelijkheid neer te zetten en over hoe liveshows bewust zodanig worden geënsceneerd dat de omstandigheden optimaal zijn om ze met mobiele apparatuur te kunnen opnemen en delen.
Met Lauri Faggioni (regisseur en set- en production designer van onder meer Michel Gondry’s La science des rêves en Dave Chappelle’s Block Party en videoclips van artiesten als Devendra Banhart, Bright Eyes, Iron and Wine, A Fine Frenzy en Robbie Williams), Chiara Stephenson (stage designer en scenograaf, o.a. verantwoordelijk voor podia en decors voor artiesten als Björk, The XX, Sampha en Lorde) en een remote interview met Tawbox (creative directors Chris "Bronski" Jablonski en Amber Rimell van o.a. Stormzy set voor Glastonbury Headline 2019). Het gesprek wordt begeleid door Shay Kreuger.
Lauri Faggioni
Regisseur, production designer en choreograaf Lauri Faggioni begon haar loopbaan als vezelkunstenaar. Ze produceerde en presenteerde haar werk bij Lake, een galerie en antiekwinkel die ze in 2001 opende in New York’s East Village. Daar ontmoette ze de Franse regisseur Michel Gondry en de twee begonnen een uitgebreide samenwerking. Als production designer en rekwisietenmaker werkte Faggioni samen met Gondry aan tal van projecten. Ze won prijzen van zowel MTV als de MVPA voor haar werk aan Steriograms Walkie Talkie Man en aan Gary Jules’ Mad World, waardoor ze ook naam maakte als choreograaf. Ze ontwierp de dieren en accessoires voor de speelfilm The Science of Sleep en ze werkte mee aan tal van videoclips en commercials met onder meer regisseurs Johan Renck, The Pelorian Brothers en Ellen von Unwerth. Lauri was ook de production designer van een aantal speelfilms, waaronder Dave Chappelle's Block Party, Downloading Nancy en de binnenkort te verschijnen door Johnny Depp geregisseerde documentaire Untitled Keith Richards. Meer recent ontwierp ze voor de korte film AS TOLD TO G/D THYSELF van Bradford Young, Terence Nance, Jenn Nkiru, Marc Thomas en Kamasi Washington, die bekend staan als The Ummah Chroma. Tot haar commerciële klanten behoren merken als H&M, Escada, Lexus en Talk Talk Talk. Lauri’s regiedebuut, de video voor Devendra Banharts A Ribbon, ging in première bij het Museum of Modern Art in New York en won dat jaar de Music Video Production Association Award voor Best Animated Video. Sindsdien regisseerde ze video’s voor bekende muziekacts als Bright Eyes, Iron And Wine, Monsters Of Folk, A Fine Frenzy en Blonde Redhead. Haar documentaire Wykoff Place, met Ridley Scott als uitvoerend producent, won de juryprijs voor Beste Documentaire op zowel het Los Angeles Short Film Festival als het St. Louis International Film Festival. De film werd in opdracht van USA Network gemaakt en uitgezonden in het kader van de serie ‘Character Project’. Haar documentaire A Year in Color wordt momenteel opgenomen in Midden- en Zuid-Amerika.
Chiara Stephenson
Chiara Stephenson is een internationaal erkende stage designer, creative director en kunstenaar. In haar werk bestrijkt ze de meest uiteenlopende disciplines: van theater, dans en mode tot aan tentoonstellingen, installaties en grootschalige concerten en tournees. Zo doet ze de grens tussen de werelden van design en performance vervagen. Dankzij haar creatieve aanpak en brede en veelzijdige vakkundigheid, werden ontwerpen en shows die Stephenson ontwikkelde voor o.a. Björk, The XX, Sampha en Lorde genomineerd voor verschillende designprijzen. Buiten de popmuziek zijn haar ontwerpen al beland op het Londense West End en droeg ze recent bijvoorbeeld bij aan de wereldpremière van het ballet Dornröschen (De Schone Slaapster) in het Operahuis van Leipzig. Chiara streeft er voortdurend naar om publiek en bezoekers een emotionele, veelomvattende, zintuiglijke en indrukwekkende live-ervaring te bezorgen, zelfs – of júist – nu de tijdsgeest steeds meer digitaal en scherm-georiënteerd is.
Dit event vindt plaats in het kader van For the Record, een langlopend onderzoek naar de technieken, de beeldtaal en het emancipatoire of activistische potentieel van hedendaagse muziekvideo’s, en valt samen met de programmering rond G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children, een installatie van kunstenaarscollectief The Ummah Chroma.